neděle 8. března 2009

Bohdan Mikulka - Blues in My Soul - 7.3. 09 - Irish Pub Grand

Málokdy můžete o některém ze svých přátel, jehož znáte jako muzikanta, říci, že hudba,  kterou dělá, splňuje parametry doopravdy skvělé muziky bez výjimek. V mém rodném Bruntále je takových muzikantů hned několik. Tím pro mě nejsrdcovějším, nejopravdovějším, nejlidštějším...a zároveň hudebně nejvyspělejším je místní hasič, poutník a fotograf Bohdan Mikulka, kombinující ve své hudbě nespočet prvků. Žánrově se pohybuje především ve vodách kanadského folku/písničkářství a amerického blues, to vše s kvalitními texty "o lidech jež znám, o místech jež mám rád," jak Bohdan sám na koncertě prohlásil.





První dvě hodiny patřily pouze jemu. Údajně naservíroval 23 písní a ačkoliv může pozorný posluchač v jeho hudbě vyčíst určité stejné postupy, především vokálové s nimiž staví své silné refrény, jeho hudba nenudí a často z ní vystrčí růžky opravdový skvost. Pro mě osobně jde např. o skvělé písně Spálil jsem mosty, Kolik je slz ve tvém smíchu, Tanec duchů.
/Kolik je slz, ve Tvém smíchu
Kolik je slov, ve Tvém mlčení.
A když mluvíš to než v Tichu
ve Tvém vítej, slyším loučení.


Věř znám Ty chvíle, kdy slzy tečou
a znám, znám i moře, kam se vlévají.
A vím že přijdou a vím jak se vlečou
Jen Tvé mládí a oči Ty mě lekají./
Ve kterých nalézám velkou spoustu veršů, jimž vnitřně rozumím, se kterými se můžu ztotožnit.


/V hospodě zády stáli jsme v řadě
s očima k nebi a s rukou někde u pasu
dva mírně spití, jsme skrápěli kvítí
...
Ŕíkals mám splín
a spustil Kryla
nějakou báseň
.../
Úžasný a přesvědčivý je i v upřímných písních o své rodině, ze kterých tryská láska, pokora, ale i strach o budoucnost dětí.
Po dvou hodinách česko-anglických příběhů pak přišli na řadu hosté a s nimi přídavky od Gipsy Kings a jiných. Osobně už jsem byl z téměř dvou a půl hodinového soustředěného poslechu trochu unavený, takže závěr nad rámec regulérního hraní mě trochu zklamal. Přesto večer vyšuměl do příjemného posezení s přáteli.
Koncert se nepochybně zařadil mezi silné hudební zážitky nejen obsahem, ale i formou (výborný hlas a doprovod). Můžeme jen doufat, že časem Bohdan konečně něco nahraje...


Žádné komentáře: