pátek 4. dubna 2008

Alternativní brněnské Květy zastavují střelu v jantaru

14. týden

A až do tvého města,
které jmenuje se samota
přijede cirkus
a to jsem jenom já.
Postavím stan
Ty všechna místa obsadíš
a víš že zítra budu pryč...



Již po třetí do našich přehrávačů přijíždějí brněnské Květy se svým alternativním pohledem na český folk, tentokrát prostřednictvím desky Střela zastavená v jantaru. Odvažuji se tvrdit, že jde o nejlepší počin v historii kapely, ačkoliv předčit mého milovaného Pasáčka Ovcí z prvního oficálního alba Jablko Jejího Peří [2004] se jí asi těžko podaří. Muzikanti okolo Martina E. Kyšperského opět navázali na základní stavební kameny, jež charakterizují výjmečnost provázející tento projekt...inteligentní, mnohovýznamové, takřka surrealistické texty, přesto s přítomnostní zapamatovatelného sloganu (Jsem cizí člověk ve vlastním srdci/Přilétla ke mě láska, zhůry ani nevím jak, a proč.../Bílý tygr, já ti oči pohladím), typicky zabarvený vokál, či nezměrná škála doprovodných nástrojů a krásný booklet. Oproti předchozím deskám se možná Květy více propůjčují lyrické melancholii a zadumanějším naléhavým písním, nedávají však svou kůži ani v nejmenším lacino a právě písně jako Cirkus, či Zvíře, nebo sebe a zvíře považuji za hudební, textové, ale i pocitové vrcholy alba. Samozřejmě že posluchač nepřijde o říznější písně, z nichž hned ta první Pověsím prádlo kapku vystrašila osazenstvo čajovny, do níž jsem pustil tuto výbornou desku, kterou Kyšperský a spol. nasadili laťku letošní české tvorby opravdu velmi vysoko. Pokud by si troufl bodovat, tak někde nad hranici 80%.

Cirkus
Skvělá recenze Petra Vlasáka

P.S. Moc Moc Díky El za sosnutí :-).

4 komentáře:

eL řekl(a)...

pěkný ! Zasypeme virtuální prostor Květy ... ty si to totiž zaslouží :)

AutumnCollection řekl(a)...

Absolutní souhlas :).

Anonymní řekl(a)...

souhlasím, že je toto album silným konkurentem alba Jablko jejího peří ... ale přeci jen první je první ... dost písní z tohohle hráli v Opavě nedávno jinak zdarvím. anabel

AutumnCollection řekl(a)...

Hudba Květů se jednoznačně posouvá ze spíše folkové pozice, do více alternativní polohy (stále si však zachovává vnitřní křehkost a naléhavost) a tahle poslední placka se absolutně trefila do mého vkusu a aktuální nálady..no do Opavy jsem se chystal také, ale den po tom jsem jel na TataBojs (s již zakoupeným lupenem) a neměl jsem jistotu jak a kdy ze odtamtud dostanu, takže jsem to nakonec oželel...ale Kyšperský a spol. hrávají v okolí docela často, tak věřím že mi koncert neunikne.